Hästens Giving

Uppdrag: Att skapa en julkampanj med budskapet ”Pengar tillbaka för din gamla säng när du köper en ny”. Säljkampanj för att öka försäljningen av sängar under perioden oktober-december 2010.
Idé: Julen handlar mycket om att få och att önska. Vi la istället fokus på givandet och tog fram en ”giving campaign” där vi pratade om att Hästens gav pengar för din gamla säng när du köpte en ny säng, gjorde give lists istället för wish lists, sa att ”Giving is the new black” och ”This year it is all about giving”. Om att ge sig själv eller någon annan en skön sömn. För att visualisera ”giving” slog vi in sängen i ett stort paket. Och när vi dolde sängens blåruta gjorde vi istället omgivningen blårutig. Vi gjorde flera versioner av bilden med mer juliga versioner med vita granar, alla i blått och vitt och med en önskan om en vit- och blårutig jul. I butik skyltades genom att bygga upp miljön eller att använda bilden i skyltfönstren.
Resultat: Försäljningen ökade under kampanjperioden (jämfört med tidigare år) med 50% utslaget på alla marknader, och på vissa marknader med så mycket som 70%.


Kommentarer inaktiverade.